Wie ben ik

Als jongste van 3 jongens groeide ik op in Hoek van Holland.

De jongste van 3 broers .

Geboren in 1964 was ik de JONGSTE van 3 jongens. Als jongste werd ik te vroeg blootgesteld en betrokken in het nastreven van de lege dingen van deze wereld (vrije sex en doelloos leven ).

  • Het resultaat: ik werd van school gestuurd en ging als matroosje naar zee.
    Ik kijk met een gedoseerde mate van schaamte terug op mijn nutteloze omzwervingen van die tijd en ben diep dankbaar dat je voor al die onzin vergeven kunt worden.

Liefhebbende ouders

  • Maar ik begreep hen niet tot ergens in mijn 30’er jaren.
  • Mijn moeder is door en door goed voor ons (en onze kinderen) – gezelligheid, piano les – een fantastische moeder (en Oma).
  • Mijn vader investeerde veel in ons als jonge jongens (zeilen, surfen, tennis, enz.) en hield ons ‘zo strak mogelijk’, wat overigens niet gepaard ging met veel verdiepende, motiverende gesprekken of inzichten om zijn strakke plan te volgen – zo was het ‘gewoon’.
  • Maar gedurende mijn tiener jaren kreeg ik daar een totaal verkeerde indruk van, zelfs zo dat ik dacht dat mijn vader me haatte; omdat hij me vaak achter de broek aan zat (wat ik ook zeker nodig had).

 

Verandering

  • Op mijn 22ste kwam ik tot bekering en was ik behouden en werd ik WEDEROM GEBOREN, met een duidelijk beeld van zonde en de misleidende en vernietigende kracht. Maar nu een nieuwe koers: het smalle en rechte pad – alles wat ik wilde was “GROEIEN EN ERVOOR GAAN” – en dat wil ik nog steeds!
  • WAARHEID & GODS WOORD ZIJN BELANGRIJK VOOR ME (ik kom van een traditionele Gereformeerde achtergrond, zonder veel authentieke overtuigingen en geloofsbeleving) en ik wil (soms bijna wanhopig) leven met Bijbelse principes en overtuigingen, die ik persoonlijk beleef.
  • Ik ben een KIND VAN GOD en dat geeft een rijk fundament van liefde en acceptatie, waar ik Gods doel voor mijn gezonde groei van geest, ziel en lichaam steeds duidelijker voor ogen krijg / hou.
  • Ik ben EEN GETUIGE van de redding / verlossing door geloof en gehoorzaamheid aan Jezus Christus.
  • Ik ben een GETROUWD MAN en vader van 4 kinderen.
    Ik geniet vrij gemakkelijk en natuurlijk van mijn kinderen (hoef ik niets voor te doen), maar ik moet werken aan mijn relatie met mijn vrouw Sytske en met anderen, mede omdat ik van nature een introvert ben.
  • De Heer heeft benadrukt in mijn leven dat als je een getuige wilt zijn het belangrijker is WAT JE BENT en zo met anderen deelt en niet zo zeer wat je allemaal doet.
    Mijn focus is daarbij op God en Zijn Woord en op getrouwd zijn en familie leven.
    Allemaal toenemende verantwoordelijkheden die grote uitdagingen zijn.
  • Na een doelloos en karakterloze jeugd HER-SCHIEP God me als toch wel wat een ‘EENZIJDIGE’ MAN:
    ik kan me gemakkelijk overheersend met 1 ding bezig houden. Dit is best een uitdaging voor mijn familie leven, alhoewel ik zie dat langzaam maar zeker God me ook in dat deel van mijn leven meer all-round probeert te maken.
  • Ik hou er niet van ‘mijn’ TIJD TE VERKWISTEN, of mogelijkheden of geld (ik heb immers al de eerste 22 jaar van mijn leven vergooid).
  • IK BEN EEN VROEGE VOGEL: om alleen tijd met God door te brengen maakt me een blijer man, alhoewel ik moest leren on daar niet op te vertrouwen

Joh 5:39-40  Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen,  (40)  en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben.

  • Maar ik geniet ervan en dat is goed – als je gedomineerd wil worden door God en Zijn waarheden, dan moet je je daaraan wel bloot stellen.
  • HET MAAKT ME NIET UIT WAT ANDEREN VAN ME DENKEN, maar ik zoek hoofdzakelijk Gods bevestiging in mijn leven – ook als ik een andere richting op ga dan anderen. I vind het niet erg om te pionieren, dingen zelf uit te vinden – wat ook best wel eens neigt tot een houding van “ik kan het zelf beter”. Ik vind het niet erg om beslissingen te maken tegen anderen hun wensen of meningen in, zolang ik zie dat het duidelijk van God is.
  • ONVERVULDE VERLANGENS en doelen stellen me soms wel wat teleur in mezelf, wat me dan wel weer een aanzet geeft om God oprecht te zoeken voor groei en de ervaring dat in mijn zwakheden de kracht van Christus perfect kan worden – ik verlang daarom naar een DUIDELIJKE FOCUS.
  • In het licht van de groei van mijn eigen kinderen, leer ik dat God mij ook tijd geeft en wat ik vandaag nog niet kan, wil niet zeggen dat morgen of ergens in de toekomst ik het nog steeds niet zou kunnen – dat geeft me ruimte en vrij van onnuttige schuld of faal gevoelens.
  • IK VIND MIJN WERK LEUK, MAAR BEN GEEN WORK ACOHOLIC: ik ben wel wat een perfectionist met een gevoelig geweten, en ik wil ook God in mijn werk eren. Ik heb een pracht baan als Noordzee loods, maar vind het helemaal niet erg om thuis te zijn en met vele en hele andere dingen bezig te zijn.

.

Mijn persoonlijke ‘missie’ statement

Mijn doel en roeping in het leven (mijn grote opdracht) is om God te verheerlijken en om voor eeuwig van Hem te genieten, met 10.000’en anderen naast me (dit zijn ‘cliché’ termen verzameld uit het catechismus en het lied ‘Groot is uw trouw o Heer’).

Hoe vertaal ik dat praktisch naar het dagelijks leven?

Ik ben voorbestemd en daarom ‘vastberaden’ (alhoewel ik mezelf daarin nog wel eens tegen val, maar ga toch telkens door)  om:

  1. God te verheerlijken – God de juiste plaats en eer te geven en Hem blij en bekend te maken
  2. Van God te genieten – intimiteit met God zoeken en Hem naarstig volgen als een liefdevolle Vader, niet als een slaven drijver (zo ervaar ik dat)
  3. Voor Eeuwig – ik wil in het licht van de eeuwigheid leven (regeren met Christus) en in mensen investeren en die dingen die blijvende waarde hebben
  4. Met 10.000’en naast me – ik wil verder groeien in het helpen van anderen om God te leren kennen en van God te genieten.

Wat mij de laatste jaren veelal blij maakt is kinderlijke onschuld en nederigheid – dat brengt een lach op mijn gezicht. Levend in een wereld vol van eigenzinnige, beter wetende (soms zogenaamde) volwassenen, waarvan ik er ook overduidelijk eentje ben, doet mij steeds vaker fronsen en verlangen naar echte(re) volwassenheid, wijsheid en nederigheid.
Zo vraag ik mezelf vaak af: zou God op dit moment blij zijn met wie ik nu ben, hoe ik nu doe of wat ik nu doe of roept dat bij Hem ook (veel) meer bedenkelijkheid en fronsen op?
Dus mijn versimpelde versie van mijn levensdoel is: bij alles wat ik ben, doe en wil (nastreef) een lach op Gods gezicht brengen,  waarbij nederigheid en onschuld steeds hoger in het vaandel komen te staan.
wat

>