Het christen leven – de christen reis
‘k Wil proberen kort / krachtig een schets te geven van het normale (‘hele’) christen leven, waarbij de vraag ‘wat is redding, wat is het evangelie?’ duidelijk beantwoordt (belicht) wordt in de context van een nieuw leven van gezonde geestelijke groei tot volwassenheid.
In vroegere tijden was in de Engelstalige wereld, het boek Pilgrim’s Progress (christen reis naar de eeuwigheid) HET boek naast de Bijbel. En daar lees / leer je over iemand onderweg naar de eeuwigheid, waarbij er veel groei, snoei (en geknoei) plaatsvindt en veel obstakels overwonnen moeten worden om tot Gods doel te komen: een leven innig verbonden met Hem, Zijn wil hier doende in de gezindheid van Zijn Zoon (als een beelddrager van Hem).
Wat gaat er vaak mis?
Wie is nu het belangrijkst: wij (ik) of Hij?
Het leven is uit God en bedoeld om in Hem geleefd te worden – God is hierbij het middelpunt.
De duivel’s misleiding (van den beginne) was om meer van onszelf te gaan denken, dan goed en heilzaam is, waardoor wij het middelpunt worden en niet God. En dit gaat vaak heel subtiel.
Een moderne versie van het evangelie spreekt over Gods onvoorwaardelijke liefde voor ONS, Hij vind ONS zo belangrijk, dat Hij Zijn Zoon voor ONS heeft overgegeven, om ONS weer bij Zichzelf te hebben.
Bewust of onbewust begrijpen wij uit de boodschap dat Hij ONS erg belangrijk vind, waar als wij als schepselen zouden mogen / moeten (her)ontdekken, juist hoe belangrijk HIJ voor ons is – buiten Hem is het èèn en al onveiligheid, duisternis en leugen in een domein waar de duivel heerst, door leugen en bedrog, door moord en bedreiging. En alleen God kan ons daarvan verlossen en vrij houden – daarom is GOD zo belangrijk voor ons en niet andersom.
‘k Las gister bijv. Psa 39 wat David, een man naar Gods hart, daar ontdekt (had) en waarvan hij getuigde – dat gaat (waarschijnlijk) in tegen alle moderne ideeën over het belang van een goed zelfbeeld, eigenwaarde en de drang om toch vooral een goed gevoel bij / over jezelf te hebben!
Deze vraag van belangrijkheid zie je ook terug tussen man en vrouw, wat dezelfde realiteit (onzekerheid) laat zien. Niemand wil de minste zijn, terwijl Christus dat wilde, ons voorleefde tot het ‘einde toe’ – ja tot het kruis en ons voorhoudt als Zijn Weg, Waarheid en Leven.
De hemel een plaats of een persoon?
Het evangelie wordt vaak gerelateerd aan onze uiteindelijke plaats in de hemel, waarbij het evangelie (goede nieuws) voornamelijk ons schuldprobleem oplost.
Het goede nieuws is dan een plaats en niet zozeer DE Persoon van de Here Jezus en het werk van God, de Drie-in-Èèn in ons leven.
Hier op aard maken de verschillende gelovigen (denominaties) zich dan vaak hard over wanneer we samen komen (Zaterdag of Zondag) en wat we met de verschillende ‘rituelen’ zoals de doop doen: wel of niet of hoe dit ritueel uit te voeren. Of het avondmaal wel of niet of hoe vaak we dat mogen / moeten doen? Deze rituelen zijn illustraties van geestelijke / hemelse realiteiten die een levende God in ons wil bewerken, maar daar lijken ze niet vaak meer naar heen te wijzen 😰.
God, zoals ik dat lees in Zijn Woord, is hoofdzakelijk geïnteresseerd hoe (met welke gezindheid) we met Hem leren wandelen (waarvan onze binnenkamer een toetssteen mag zijn). Ook hoe we rondom Hem samen komen, maar vooral hoe we dan gezamenlijk Hem, ons levende Hoofd in de hemel, toebehoren.
Eerlijk is eerlijk, daar maken we toch veelal (een rationeel) mensenwerk van, waarin onze verdeeldheid God(’s Naam) niet eert of heiligt. Hierbij falen we zo’n beetje bij alle toetsstenen, zoals liefde (1Joh 2:4-5,15 & 4:7-81Joh 2:4-5 Wie zegt: ik ken Hem en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; (5) maar wie Zijn Woord bewaart, in die is waarlijk de liefde van God volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn.
1Joh 2:15 Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde van de Vader is niet in hem.
1Joh 4:7-8 Geliefden, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde is uit God; en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. (8) Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.), hemelse wijsheid met zijn heerlijke vruchten (Jak 3:13-18Jak 3:13-18 Wie is wijs en verstandig onder u? Hij tone uit zijn goede wandel zijn werken met wijze zachtmoedigheid. (14) Indien u echter bittere naijver en zelfzucht in uw hart hebt, beroemt u dan niet en liegt niet tegen de waarheid. (15) Dat is niet de wijsheid, die van boven komt, maar zij is aards, ongeestelijk, duivels. (16) Want waar naijver en zelfzucht heerst, daar is wanorde en allerlei kwade praktijk. (17) Maar de wijsheid van boven is vooreerst rein, vervolgens vreedzaam, vriendelijk, gezeggelijk, vol van ontferming en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd. (18) Maar gerechtigheid is een vrucht, die in vrede wordt gezaaid voor hen, die vrede stichten.) i.p.v. vleselijke wijsheid (2Kor 1:12-142Kor 1:12-14 Want dit is onze roem, het getuigenis van ons geweten, dat wij in heiligheid en reinheid Gods, niet in vleselijke wijsheid, maar in de genade van God, in de wereld verkeerd hebben, in het bijzonder ten opzichte van u. (13) Want wij schrijven u niets anders dan wat u leest of ook begrijpt, ja, ik hoop, dat u het volkomen zult begrijpen, (14) gelijk u reeds ten dele van ons hebt begrepen: dat wij uw roem zijn, evenals u de onze op de dag van onze Here Jezus.), wereldsgezindheid en liefde / vriendschap voor de wereld (1Joh 2:14-17 & Jak 4:41Joh 2:14-17 Ik heb u geschreven, vaders, want u kent Hem, die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want u bent sterk en het Woord van God blijft in u en u hebt de boze overwonnen. (15) Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde van de Vader is niet in hem. (16) Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld. (17) En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.
Jak 4:4 Overspeligen, weet u niet, dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend van de wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God.), i.p.v. de dingen boven te leren bedenken (Kol 3:1-4Kol 3:1-4 Indien u dan met Christus opgewekt bent, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand van God. (2) Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. (3) Want u bent gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. (4) Wanneer Christus verschijnt, Die ons leven is, zult ook u met Hem verschijnen in heerlijkheid.).
En als we (voorspelbaar) weer eens in zo’n beproeving geraken (scheuringen moeten er zijn – 1Kor 1:10 & 1Kor 11:191Kor 1:10 Doch ik vermaan u, broeders, bij de Naam van onze Here Jezus Christus: weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn; weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen.
1Kor 11:19 Want scheuringen moeten er wel onder u zijn, zal het blijken, wie onder u de toets kunnen doorstaan.), maken vaak beide partijen gewoon nog claim op de beloofde wijsheid van God te kunnen ontvangen (Jak 1:5Jak 1:5 Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, Die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt en zij zal hem gegeven worden.), maar waar oh waar is die ene wijze man (1Kor 6:51Kor 6:5 Ik zeg het om u te beschamen. Is er dan bij u geen enkel wijs man, die uitspraak zal kunnen doen tussen broeders?) die de toets kan doorstaan (1Kor 11:191Kor 11:19 Want scheuringen moeten er wel onder u zijn, zal het blijken, wie onder u de toets kunnen doorstaan.)?
En onze jongeren (en de wereld) horen aan, kijken toe en zien wat we er werkelijk (niet) van bakken – ernstige gebreken, waarbij maar weer blijkt dat belijden niet hetzelfde is (en makkelijker is) dan beleven of bezitten!
Maar ieder gaat dan toch weer zijns weegs (soms vrees ik i.p.v. Zijn Weg), denkend dat dit alles gerechtvaardigd en nodig is, om nog enigszins vreugde te beleven in wat we geloven, waar als Gods Woord ons probeert te leren om ons in de Heer te verheugen – dus meer in Wie we geloven, dan in wat we (willen) geloven!
Een mooi lied wat dit weergeeft is ‘Maak mij (ons) een Beeld van U’!
Een mooi lied wat dit weergeeft is “< Maak mij (ons) een beeld van U >”
!
Het wordt wat traag gezongen, maar de woorden zijn bijzonder mooi en indringend – zing & bid van harte mee 😇
1) O God, die mij hebt vrijgekocht,
en door Uw bloed gered,
Die wat de duivel ook vermocht,
mij voorleidt, tred voor tred;
Die trouw mij voorgaat op de weg,
al is mijn pad ook ruw,
O wijs mij steeds de rechte weg,
maak mij een beeld van U.
Refrein: Maak mij een beeld van U,
maak mij een beeld van U,
Zo vol van ootmoed liefd’en trouw,
maak mij een beeld van U.
2) Want vol van zwakheid is mijn ziel,
toch ben’k door U gered.
Wanneer de strijd soms zwaar mij viel,
U hoorde mijn gebed.
Sterk, o mijn God, mij meer en meer,
ja help en steun mij nu.
Leid aan Uw hand mij, trouwe Heer,
maak mij een beeld van U.
Refrein.
3) Ja Heer hervorm mij naar Uw beeld,
het is wat mij bekoort;
gedoog niet dat de zonde leeft,
in ’t hart dat U behoort.
Blijf met uw liefde zo nabij,
dat ik de zonde schuw;
Dat steeds Uw wil de mijne zij,
maak mij een beeld van U.
Refrein.
Wat is het evangelie?
Wat ik in de Bijbel lees, daar wordt het evangelie voorgesteld als Gods dynamiek (Efe 1:19Efe 1:16-19 u gedenkende bij mijn gebeden, (17) opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: (18) verlichte ogen van uw hart, zodat u weet, welke hoop Zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is van Zijn erfenis bij de heiligen, (19) en hoe overweldigend groot Zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte van Zijn macht …) en kracht (Rom 1:16Rom 1:16 Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek.) om ons te verlossen van het domein (leugens en gebondenheid) van de duisternis om ons over te brengen naar het koninkrijk van Zijn geliefde Zoon (Kol 1:13Kol 1:13 Hij heeft ons verlost uit de macht van de duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde...), zodat Hij en over doden en over levenden heerschappij voert (Rom 14:7-9Rom 14:7-9 Want niemand van onze leeft voor zichzelf en niemand sterft voor zichzelf; (8) want als wij leven, het is voor de Here en als wij sterven, het is voor de Here. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn van de Here. (9) Want hiertoe is Christus gestorven en levend geworden, opdat Hij èn over doden èn over levenden heerschappij voeren zou.).
En dit duidt op transformatie i.p.v. transactie, waarbij niet de (transactionele) ‘positionele waarheden’ telkens uitgediept (dienen te) worden, maar de dynamische waarheden van leren wandelen in nieuwheid van leven, wandelen in de Geest, met als vrucht ‘onze heiliging’ (Rom 6:19-23Rom 6:19-23 Ik zeg dit van menselijk standpunt om de zwakheid van uw vlees. Want gelijk u uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid tot wetteloosheid, zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging. (20) Want toen u slaven was van de zonde, was u vrij van de gerechtigheid. (21) Wat voor vrucht hadt u toen? Dingen, waarover u zich nu schaamt; immers, het einde daarvan is de dood. (22) Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt u tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven. (23) Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here.).
Want de genade die God schenkt is het eeuwige leven IN Christus Jezus onze Here (Rom 6:23Rom 6:23 Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here.), i.e. een genade die heil brengt, die opvoed, goddeloosheid en wereldse begeerten te verzaken en bezadigd, rechtvaardig, godvruchtig te leven, vrij van ongerechtigheid en volijverig in goede werken (Tit 2:11-15Tit 2:11-15 Want de genade van God is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, (12) om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven, (13) verwachtende de zalige hoop en de verschijning van de heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus, (14) Die Zich voor ons heeft gegeven om ons vrij te maken van alle ongerechtigheid en voor Zich te reinigen een eigen volk, volijverig in goede werken. (15) Spreek hiervan, vermaan en weerleg met alle nadruk: niemand mag u verachten.).
Petrus zegt dat hij over ware genade schrijft en oproept om daarin vast te staan (1Pet 5:121Pet 5:12 Door Silvanus, die, naar ik meen, voor u een betrouwbaar broeder is, heb ik in het kort geschreven om u te bemoedigen en te betuigen, dat dit de ware genade van God is; daarin moet u vaststaan.).
Dit is een levens veranderend proces, waarbij wij IN Christus een nieuwe schepping worden (wedergeboren) – het oude voorbij, het nieuwe gekomen (2Kor 5:17-182Kor 5:17-18 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen. (18) En dit alles is uit God, Die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft …) – en dit alles is uit (van) God. Zodoende zijn we levende stenen in een tempel geworden, voor de bouw van een geestelijk huis (1Pet 2:1-51Pet 2:1-5 Legt dan af alle kwaadwilligheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij, (2) en verlangt als pasgeboren kinderen naar de redelijke, onvervalste melk, opdat u daardoor mag opgroeien tot zaligheid, (3) indien u geproefd hebt, dat de Here goedertieren is. (4) En komt tot Hem, de Levende Steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar, (5) en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die God welgevallig zijn door Jezus Christus.) en God verlangt dat wij IN Hem volwassen worden, goed ineensluitend tot een tempel heilig in de Here, een woonstede van God in de Geest ((Efe 2:21-22Efe 2:21-22 In Hem groeit elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, (22) in Wie ook u mee gebouwd wordt tot een woonstede van God in de Geest.). God verwacht dus dat wij opgroeien tot zaligheid (1Pet 2:21Pet 2:2 ... en verlangt als pasgeboren kinderen naar de redelijke, onvervalste melk, opdat u daardoor mag opgroeien tot zaligheid.), veranderen van heerlijkheid tot heerlijkheid door de Geest (2Kor 3:17-182Kor 3:17-18 De Here nu is de Geest en waar de Geest van de Here is, is vrijheid. (18) En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid van de Here weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, Die Geest is.).
Waar als velen de focus en nadruk alleen leggen op het feit dat Christus onze rechtvaardigheid is geworden (door Zijn volbrachte werk op het kruis), spreekt het N.T. in termen van IN Christus zijn, Die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing – zodat alles in ons leven zal blijken uit Hem te zijn (1Kor 1:30-311Kor 1:30-31 Maar uit Hem is het, dat u in Christus Jezus bent, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, (31) opdat het zo is, gelijk geschreven staat: wie roemt, roeme in de Here.) – da’s in ieder geval de bedoeling – zodat we alleen in Hem kunnen roemen en niet in onze eigen toewijding, discipline of ….. (verheven) inzichten, maar alleen maar door volledige afhankelijkheid, blijvend IN Hem.
Velen leggen zo’n beetje alle nadruk op geloof in vergeving (transactie) op basis van wat Christus heeft gedaan. Het primaire doel lijkt dan te zijn, onze (felbegeerde) zekerheid de hemel (als plek) in te mogen gaan (en het oordeel en de hel te ontlopen).